Székhelyszolgáltatási hűségidő

Tájékoztatásaink során sokszor felmerül a „hűségidő” kérdése. Van logika a kérdés felvetésében, hiszen nyilvánvalóan a székhelyszolgáltató az első időszakban (befogadó nyilatkozat kiadása, szerződéskötés, ismertetés) lényegesen több munkát fektet be, mint az ellenértéke a havi szolgáltatásnak. Hónapok, évek elteltével egyenlítődik mindez ki.

A törvényalkotó, egészen más szemléletet képviselve azonban egyértelműen nyilatkozott:

„7/2017. (VI. 1.) IM rendelet a székhelyszolgáltatásról 1. § (3) A szerződés nem lehet határozott idejű, kivéve, ha a cég létesítésére is határozott időre kerül sor. A szerződés megkötését követő egy éven belül a rendes felmondás jogát a felek nem gyakorolhatják.”

Ez klasszikus esetben azt jelenti egyrészt, hogy csak határozatlan időre lehet szerződést kötni, másrészt minimum egy évig a Felek összekötik magukat ebben a témában.

A törvényalkotó szándéka ezzel az volt, hogy legalább egy évig olyan kötelezettséget vállaljon a székhelyszolgáltatást igénybe vevő, hogy utólérhető, hogy a tevékenysége legalitását igazolni tudja. Ezzel is szeretnék elkerülni a hatóságok, hogy fantomcégek temetője –megkárosítva ezzel mindegyikőnket- legyen a székhelyszolgáltató.

Ugyanez a szemlélet befolyásolja anyagilag a székhelyszolgáltatókat is. A szolgáltatási díjaikat jellemzően úgy határozzák meg, hogy három hónapokra történő előrefizetés esetén az a legdrágább, fél éves előrefizetés esetén kedvezőbb, de a legolcsóbb abban az esetben, ha éves előrefizetés történik. Az egy év után választhat az ügyfél, hogy a továbbiakban milyen ütemezésben kívánja a szolgáltatást megválasztani.

Sajnos az ügyfél megszerzése érdekében sok székhelyszolgáltató úgy hirdeti magát, hogy „hűségidő nélkül”, ami nem a valóságot fejezi ki. Igaz, nem ő határoz a hűségidő be nem vezetése, vagy bevezetése mellett, de a rendelet szövege egyértelműsíti a megtévesztési szándékot.

Tapasztalatunk azonban az, hogy aki inkább a drágább féléves illetve a legdrágább negyedéves fizetést választja, azzal van a második számlánk kibocsájtása után a legtöbb gond, ők azok, akik legelőször az eltűnést választják. Jellemzően ők azok, akik miatt a NAV a legtöbbször keresi őket nálunk.

Látható, hogy hiába a törvényalkotó igyekezete, a székhelyszolgáltató ez ellenes politikája, sajnos a „trükköző” vállalkozókat ezzel sem tudja visszafogni.

Székhelyszolgáltatásunk zéró toleranciát gyakorol a trükközőkkel szemben, igyekszünk ennek megfelelő szerződést kialakítani, ezzel védve a rendes ügyfeleinket. Ez természetesen sérti a becsületes, tisztességes ügyfeleinket, s nem győzzük neki megmagyarázni, hogy éppen az ő védelmükben szeretnénk fellépni, vagy helyes útra terelni a „trükközőket”, vagy kiszűrni őket a mi kis közösségünkből. Nehezen, de általában sikerül őket meggyőznünk. Mint már korábbi írásomban említettem, volt olyan érdeklődőnk, aki éppen az egyébként természetesnek tekinthető szerződési feltétel miatt állt el a szerződéskötéstől. Nagy valószínűséggel állíthatom, hogy ő is azok táborába tartozott volna, aki csak a problémát okozta volna mindannyiunknak a későbbiekben.

Következő bejegyzésünk címe: Székhelyszolgáltatás szakmák